Przedmiotowy System Oceniania

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZEDMIOTU
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO/HISTORIA

2018/2019

I. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

  • aktywność ucznia na lekcji: uczeń podczas lekcji może wykazać się aktywnością i może dostać „plusa” za aktywność. 6 „plusów” jest zamienianych na ocenę celującą (w klasie 4 – 3 plusy to ocena celująca);
  • prace pisemne: 
sprawdziany – sprawdziany trwają 45 min. Od 3 do 5 na rok szkolny z tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdzian jest poprzedzony powtórką, a zakończony omówieniem;
kartkówki – kartkówki nie muszą być zapowiedziane i trwa do 5 minut. Materiał na kartkówkę
obejmuje 2-3 jednostki lekcyjne lub niewielki zakres materiału podany przez nauczyciela;


  • projekty edukacyjne – za aktywny udział w projekcie uczeń może mieć podniesioną ocenę półroczną lub końcoworoczną; 
  • Projekty podnoszące ocenę z historii – działalność w gazetce szkolnej Szkolne Fakty po raz Czwarty, Koło Europejskie (min. 80% obecności);
  • praca w grupie;
  • dodatkowa (nadobowiązkowa) praca ucznia:
uczeń, który brał udział w konkursie historycznym (o dowolnym zasięgu) otrzymuje ocenę celującą (cząstkową);
uczeń, który zajął w konkursie (o zasięgu wyższym niż szkolny) miejsce od 1-3 ma podwyższoną ocenę półroczną lub końcoworoczną;
Inne wykonane zadania.



II. POSTANOWIENIA POZOSTAŁE
  • Uczeń powinien każde nieprzygotowanie zgłosić na samym początku lekcji.
  • W wypadku nieobecności na lekcjach uczeń jest zobowiązany nadrobić zaległości, napisać sprawdzian, kartkówkę oddać zaległą pracę domową w umówionym z nauczycielem terminie. Jeżeli uczeń nie wykona zadania otrzyma ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
  • Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej ze sprawdzianu po uprzedniej konsultacji z nauczycielem i umówieniem się na konkretny termin. Ocen z kartkówek i prac domowych nie poprawia się. Ocena uzyskana z poprawy, to ocena obliczana na zasadzie średniej arytmetycznej oceny pierwotnej (1) z oceną uzyskaną na poprawie.
  • Ocena semestralna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  • Sprawdziany udostępniane są rodzicom /prawnym opiekunom na ich prośbę podczas zebrań i konsultacji. Po zapoznaniu się z oceną i przeanalizowaniu sprawdzianu rodzice mają obowiązek zwrócić pracę nauczycielowi.
  • Prace pisemne i testy są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego.
  • Jeżeli uczeń jest nieusatysfakcjonowany oceną półroczną lub końcoworoczną i jeśli wystąpią przesłanki, aby tę ocenę podwyższyć, to uczeń może napisać sprawdzian poziomujący.


III. KRYTERIA USTALANIA OCEN

celujący 
otrzymuje uczeń, który:
- spełnia kryteria oceny bardzo dobrej
- prezentuje bogatą wiedzę i wykazuje wysoki stopień zainteresowania przedmiotem
- potrafi sformułować własne wnioski, osądy, dotyczące określonych zagadnień
- wykazuje duże zainteresowanie i zaangażowanie w działalność pozalekcyjną, związaną z tematyką przedmiotową
- wykazuje się doskonałą znajomością mapy

bardzo dobry 
otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy przewidziany programem
- przedstawia fakty i wydarzenia w sposób świadczący o ich zrozumieniu
- potrafi wykazać podobieństwa i różnice między faktami, dostrzegając związki przyczynowo- skutkowe
- podczas zdobywania wiedzy umiejętnie wykorzystuje różne źródła informacji
(słowniki, encyklopedie, teksty źródłowe)
- wykazuje się znajomością mapy

dobry 
otrzymuje uczeń, który:
- w pracach pisemnych i wypowiedziach potrafi przedstawić większość przewidzianych w programie treści, bez popełnienia poważniejszych błędów
- poprawnie formułuje wypowiedzi ustne, pod względem merytorycznym i językowym
- poprawnie posługuje się mapą historyczna
- w sposób zadawalający potrafi interpretować teksty źródłowe
- potrafi poszukiwać wiadomości w różnych źródłach informacji

dostateczny 
otrzymuje uczeń, który:
- w pracach pisemnych i wypowiedziach potrafi przedstawić mniej niż połowę faktografii
- w odpowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne, ale przy wydatnej pomocy nauczyciela, udziela odpowiedzi na postawione zagadnienia
- tylko w niewielkim zakresie, posługuje się terminologią historyczną
- nie w pełni potrafi korzystać z mapy historycznej

dopuszczający 
otrzymuje uczeń, który:
- w pracach pisemnych i wypowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne
- nie potrafi korzystać z mapy historycznej
- proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy nauczyciela
- w sposób niesystematyczny prowadzi zeszyt ćwiczeń

Dla uczniów posiadających opinię Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej kryteria oceniania
są dostosowane do ich poziomu umiejętności i możliwości.



  • Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych ustala się według poniższej skali:




  • Oceny śródroczne i klasyfikacyjne ustala się według poniższej tabeli:



  • W celu oceny wiadomości i umiejętności  ucznia  w pracach klasowych i kartkówkach stosuje się punktację według schematu.




Prowadzący: Krzysztof Murawski