PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZEDMIOTU
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO/HISTORIA
2018/2019
I. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
- aktywność ucznia na lekcji: uczeń podczas lekcji może wykazać się aktywnością i może dostać „plusa” za aktywność. 6 „plusów” jest zamienianych na ocenę celującą (w klasie 4 – 3 plusy to ocena celująca);
- prace pisemne:
kartkówki – kartkówki nie muszą być zapowiedziane i trwa do 5 minut. Materiał na kartkówkę
obejmuje 2-3 jednostki lekcyjne lub niewielki zakres materiału podany przez nauczyciela;
- projekty edukacyjne – za aktywny udział w projekcie uczeń może mieć podniesioną ocenę półroczną lub końcoworoczną;
- Projekty podnoszące ocenę z historii – działalność w gazetce szkolnej Szkolne Fakty po raz Czwarty, Koło Europejskie (min. 80% obecności);
- praca w grupie;
- dodatkowa (nadobowiązkowa) praca ucznia:
uczeń, który zajął w konkursie (o zasięgu wyższym niż szkolny) miejsce od 1-3 ma podwyższoną ocenę półroczną lub końcoworoczną;
Inne wykonane zadania.
II. POSTANOWIENIA POZOSTAŁE
- Uczeń powinien każde nieprzygotowanie zgłosić na samym początku lekcji.
- W wypadku nieobecności na lekcjach uczeń jest zobowiązany nadrobić zaległości, napisać sprawdzian, kartkówkę oddać zaległą pracę domową w umówionym z nauczycielem terminie. Jeżeli uczeń nie wykona zadania otrzyma ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
- Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej ze sprawdzianu po uprzedniej konsultacji z nauczycielem i umówieniem się na konkretny termin. Ocen z kartkówek i prac domowych nie poprawia się. Ocena uzyskana z poprawy, to ocena obliczana na zasadzie średniej arytmetycznej oceny pierwotnej (1) z oceną uzyskaną na poprawie.
- Ocena semestralna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Sprawdziany udostępniane są rodzicom /prawnym opiekunom na ich prośbę podczas zebrań i konsultacji. Po zapoznaniu się z oceną i przeanalizowaniu sprawdzianu rodzice mają obowiązek zwrócić pracę nauczycielowi.
- Prace pisemne i testy są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego.
- Jeżeli uczeń jest nieusatysfakcjonowany oceną półroczną lub końcoworoczną i jeśli wystąpią przesłanki, aby tę ocenę podwyższyć, to uczeń może napisać sprawdzian poziomujący.
III. KRYTERIA USTALANIA OCEN
celujący
otrzymuje uczeń, który:
- spełnia kryteria oceny bardzo dobrej
- prezentuje bogatą wiedzę i wykazuje wysoki stopień
zainteresowania przedmiotem
- potrafi sformułować własne wnioski, osądy, dotyczące
określonych zagadnień
- wykazuje duże zainteresowanie i zaangażowanie w
działalność pozalekcyjną, związaną z tematyką przedmiotową
- wykazuje się doskonałą znajomością mapy
bardzo dobry
otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy przewidziany programem
- przedstawia fakty i wydarzenia w sposób świadczący o ich
zrozumieniu
- potrafi wykazać podobieństwa i różnice między faktami,
dostrzegając związki przyczynowo- skutkowe
- podczas zdobywania wiedzy umiejętnie wykorzystuje różne
źródła informacji
(słowniki, encyklopedie, teksty źródłowe)
- wykazuje się znajomością mapy
dobry
otrzymuje uczeń, który:
- w pracach pisemnych i wypowiedziach potrafi przedstawić
większość przewidzianych w programie treści, bez popełnienia poważniejszych
błędów
- poprawnie formułuje wypowiedzi ustne, pod względem
merytorycznym i językowym
- poprawnie posługuje się mapą historyczna
- w sposób zadawalający potrafi interpretować teksty
źródłowe
- potrafi poszukiwać wiadomości w różnych źródłach
informacji
dostateczny
otrzymuje uczeń, który:
- w pracach pisemnych i wypowiedziach potrafi przedstawić
mniej niż połowę faktografii
- w odpowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne, ale
przy wydatnej pomocy nauczyciela, udziela odpowiedzi na postawione zagadnienia
- tylko w niewielkim zakresie, posługuje się terminologią
historyczną
- nie w pełni potrafi korzystać z mapy historycznej
dopuszczający
otrzymuje uczeń, który:
- w pracach pisemnych i wypowiedziach popełnia liczne błędy
merytoryczne
- nie potrafi korzystać z mapy historycznej
- proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje
przy pomocy nauczyciela
- w sposób niesystematyczny prowadzi zeszyt ćwiczeń
Dla uczniów posiadających opinię Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej kryteria oceniania
są dostosowane do ich poziomu umiejętności i możliwości.
- Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych ustala się według poniższej skali:
- Oceny śródroczne i klasyfikacyjne ustala się według poniższej tabeli:
- W celu oceny wiadomości i umiejętności ucznia w pracach klasowych i kartkówkach stosuje się punktację według schematu.
Prowadzący: Krzysztof Murawski