niedziela, 20 września 2009

Plan rozwoju nauczyciela stażysty

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA STAŻYSTY

I. DANE OSOBOWE

1. Imię i nazwisko: Murawski Krzysztof
2. Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Króla Kazimierza Jagiellończyka
3. Stanowisko: nauczyciel historii
4. Posiadane wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

II. STAŻ

1. Termin rozpoczęcia stażu: 01.09.2009r.
2. Termin zakończenia stażu: 31.05.2010r.
3. Opiekun stażu: Jolanta Kurowska
III. CELE STAŻU

A. CEL GŁÓWNY
Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.

B. CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym: poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia, przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć w szkole.
2. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. Omawianie tych zajęć z prowadzącym.
3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich.
4. Uczestniczenie w wewnątrzszkolnych i samokształceniowych formach doskonalenia zawodowego.
IV. PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
1. Zadania związane z organizacją stażu
1. Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu. Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu. Wrzesień 2009r.
Omówienie zasad współpracy. Pomoc opiekuna w przygotowaniu i realizacji planu stażu.
2. Ustalenie z opiekunem terminów i tematyki zajęć z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych Opracowanie harmonogramu lekcji prowadzonych i hospitowanych Wrzesień 2009r. Harmonogram zajęć prowadzonych i obserwowanych.
3. Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. Zredagowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. Wrzesień 2009r.
Plan Rozwoju Zawodowego.
4. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy lekcji, zdjęć. Wrzesień 2009- Maj 2010r. Teczka stażysty (świadectwa, zaświadczenia, scenariusze)
5. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły. Przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju. Maj 2010r. Sprawozdanie z realizacji stażu.
6. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją. Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji. Maj 2010r. Wniosek, dokumentacja z realizacji stażu.

2. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (6 ust.2 pkt 1)
Lp. ZADANIA DZIAŁANIA PODJĘTE DLA REALIZACJI WYMAGAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.

Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły: Statut Szkoły, program wychowawczy, wewnątrzszkolny system oceniania, szkolny zestaw programu nauczania i szkolny zestaw podręczników. Udział w pracach zespołu humanistycznego i w radach pedagogicznych. Wrzesień, 2009r. Lista obecności na radach pedagogicznych, potwierdzenie opiekuna stażu, notatki własne.
2. Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji.
Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, księga zarządzeń, księga protokołów itp. Wrzesień 2009- Maj 2010r. Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.
3. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciw pożarowych. Udział w szkoleniu, lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie, praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć praktycznych, pozalekcyjnych, dyżurów, wycieczek. Wrzesień 2009- Maj 2010r.
Zaświadczenie o ukończeniu kursu.
4. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. Obserwacja, udział w Radach Pedagogicznych.

Wrzesień 2009 r.- Maj 2010r. Organizacja zajęć własnych, notatki własne.
5. Poznanie procedury awansu zawodowego.

Analiza przepisów prawa oświatowego dot. awansu zawodowego tj. ustawy, rozporządzenia.. Wrzesień 2009r. Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia awansu zawodowego. Spis przeanalizowanych przepisów i aktów prawnych.

3. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły (6 ust.2 pkt 2)
Lp. ZADANIA DZIAŁANIA PODJĘTE DLA REALIZACJI WYMAGAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
1. Tworzenia własnego warsztatu pracy. Analiza podstawy programowej, podręczników, programu nauczania historii, opracowanie planów pracy, opracowanie przedmiotowego systemu oceniania. Wrzesień 2009r. Notatki własne, plany pracy, przedmiotowy system oceniania.
2. Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzszkolnym i samokształceniu. Udział w szkoleniowych, radach pedagogicznych oraz różnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli. Lektura czasopism pedagogicznych o tematyce historycznej np. „Wiadomości Historyczne” oraz przedmiotowych książek dydaktycznych.
Wrzesień 2009r. - Maj 2010r. Zaświadczenia, lista obecności na radach pedagogicznych. Lista przeczytanych pozycji, notatki.

3. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela. Obserwowanie i analizowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli pod kątem metod, toku lekcji i próby odniesienia do własnej pracy. Wrzesień 2009r. – Maj 2010r. Wnioski własne z obserwacji zajęć.
4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza, ewaluacja. Wrzesień 2009r. – Maj 2010r. Scenariusze lekcji, arkusze obserwacji zajęć opiekuna stażu, wnioski i uwagi do realizacji.
5. Doskonalenie multimedialnych technik pracy. Publikacja w Internecie Planu Rozwoju. Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej. Wrzesień 2009r. - Maj 2010r. Teczka stażysty, płyta z zapisem elektronicznym.
6. Rozwijanie zainteresowań uczniów. Pozalekcyjne zajęcia aktywizujące uczniów w ramach Koła Historycznego Uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Gdańsku. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursie historycznym. Wrzesień 2009r. - Maj 2010r. Plan pracy koła historycznego, potwierdzenie opiekuna stażu.

4. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (6 ust.2 pkt 3)

Lp. ZADANIA DZIAŁANIA PODJĘTE DLA REALIZACJI WYMAGAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
1. Zapoznanie z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły. Rozmowa ze szkolnym pedagogiem, opiekunem stażu, udział w radzie pedagogicznej, analiza programu wychowawczego i programu profilaktycznego. Udział w realizacji planu wychowawczego szkoły. Wrzesień 2009r. - Maj 2010r. Potwierdzenie pedagoga, wychowawców, opiekuna stażu. Scenariusz apelu.
3 Zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania i rozwiązywania trudności wychowawczych oraz edukacyjnych uczniów. Kontakt z uczniami, rozmowy z rodzicami, wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym, analiza opinii PPP. Wrzesień 2009r. - Maj 2010r. Notatki
Uwzględnienie zaleceń PPP w systemie oceniania
4 Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków i ich środowiska. Rozmowy indywidualne z rodzicami i uczniami. Uczestnictwo w zebraniu z rodzicami. Wrzesień 2009r. –Maj 2010r. Nawiązanie indywidualnej rozmowy z uczniami. Pomoc i opieka, doradzanie w problemach.

5. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (6 ust.2 pkt 4)
Lp. ZADANIA DZIAŁANIA PODJĘTE DLA REALIZACJI WYMAGAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
1. Poznanie zasad omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. Rozmowy z opiekunem stażu, notowanie spostrzeżeń i wyciąganie wniosków. Wrzesień 2009r.- Maj 2010r. Notatki, potwierdzenie, wnioski z obserwacji i hospitacji.
2. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. Działanie autorefleksyjne. Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem. Wrzesień 2009r. - Maj 2010r. Autorefleksja. Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz